Sebagai seorang mahasiswa sejarah mmg frust la kalau tajuk target xkua exam... bukan men berdedo ha membuka kertas soalan.. mak ehhh bulat haa mate bile baca soalan.. xtentu arah pancarindera aku dibuatnya. mengigil haa otak melayan imignasi yg boley mencapai logik akal.. aku bukan men g study pasal perkembangan infrastruktur tp xdapt diluah kn didalam buku jawapan. xpela aku terjemahkan la dalam blog ni.. SELAMAT MENGENAL MALAYSIA.
APA ITU INFRASTRUKTUR??? Infrastruktur yang dimaksudkan di sini bermaksud
kemudahan-kemudahan asas yang diperlukan oleh negeri/negara untuk memudahkan
masyarakat dalam pengangkutan, perhubungan dan komunikasi.
Pengangkutan
sebelum British
Sebelum kurun ke-19 sistem perhubungan di negeri-negeri di
Malaysia (Semenanjung, Sabah dan Sarawak) ada kaitannya dengan geografi
fisikal. Hampir semua negeri
bergunung-ganang, berlembah dan bersungai. Pengangkutan air menjadi alat
perhubungan utama secara semula jadi. Di daratan lorong-lorong berjalan kaki,
bergajah dan kemudian berkereta lembu menjadi prasarana pengangkutan utama. Hasil
pertanian dan hasil hutan diangkut melalui jalan-jalan di atas. Manusia dan binatang menjadi perantaraannya. Kebanyakan
jalan-jalan ini menuju ke sungai-sungai yang akan menyambungkan pengangkutan
dari hulu ke hilir dan sebaliknya Sungai-sungai merupakan lebuhraya untuk
pengangkutan terutama untuk barang-barang jualan. Kuala-kuala sungai menjadi
pusat tukaran barang-barang tersebut, sama ada yang diimport mahupun yang
dieksport. Justeru pusat-pusat kerajaan biasanya berada di kuala-kuala sungai
yang strategik dalam perdagangan. Pengangkutan sungai ini biasanya dengan rakit,
kolek, perahu, sampan, dll. Di kuala-kuala sungai pelbagai jenis pengangkutan
yang lebih besar didapati, seperti, kapal layar, tongkang, jong, dll, semuanya
lebih besar dari yang digunakan di sungai-sungai kerana jenis pengangkutan itu
digunakan untuk pengangkutan barang melalui lautan ke negara-negara lain.
Pengangkutan
semasa British
Penghasilan bahan-bahan mentah menjadi lebih pesat dengan
adanya permintaan yang tinggi ke atas galian bijih timah, antimoni, arang batu,
hasil tanaman komersil, seperti gula, lada, gambir, kelapa, ubi kayu, dll. Pada
permulaannya jalan-jalan dibina oleh pelombong-pelombong sendiri yang ingingkan
penjualan dan pengeksportan bijih lebih mudah dan pantas. Contoh Yap Ah Loy
telah membina jalan yang panjang di Kuala Lumpur. Demikian juga Sultan Abdul Samad yang membina
jalan-jalan di Langat. Pembinaan jalan-jalan ini adalah untuk memudahkan
pengangkutan hasil perlombongan terus ke perlabuhan. Justeru, kawasan ekonomi
eksport terlebih dahulu diberikan kemudahan infrastruktur tersebut.
Contoh, Beberapa batu jalan telah dibina untuk menyambungkan
Kota Klian ke Ujong Tembo, Simpang dan Bukit Gantang, kesemuanya menuju ke
Sungai Larut. Pada 1879, Krian sudah dihubungkan dengan Province Wellesley di
P.Pinang. Pada 1880-an Kuala Lumpur dihubungkan dengan Damansara sepanjang 16
batu. Selepas ini jalan-jalan juga mula dibina untuk menghubungkan
kawasan-kawasan pentadbiran. Semenjak pengenalan pengangkutan bermotor pada
awal abad ke 20, telah wujud jalan2 utama.
Dengan kepesatan pembangunan jalan-jalan ini pekan-pekan
mula tumbuh dan menjadi pusat-pusat perdagangan dalam kawasan pedalaman
berdekatan perlombongan. Pekan-pekan ini biasa dimulakan oleh saudagar-saudagar
Cina yang menjadi pembekal barang-barang keperluan untuk orang-orang di kawasan
perlombongan. Dengan adanya jalan-jalan yang mula merentasi kawasan pedalaman
yang lebih luas, orang-orang Melayu juga mula membuat petempatan di
kawasan-kawasan yang berdekatan dengan jalan-jalan ini. Kawasan pendudukan
sekarang mula berubah dari kawasan sungai ke kawasan pedalaman.
Pembinaan jalan-jalan ini juga memerlukan perburuhan yang
mantap. Pentadbiran British membuka Jabatan Kerja Raya (Public Works Department)
untuk memastikan pembangunan jalan dan pengangkutan dapat dilaksanakan secara
sistematik. Buruh tetap diperlukan, kebanyakannya terdiri dari orang-orang
India. Orang Melayu kerap diambil untuk jangka masa pendek dan orang Cina
diambil secara kontrak.
Perkembangan jalan-jalan dilengkapkan dengan pembinaan jalan
keretapi. Seperti halnya dengan jalan-jalan raya, keretapi dibina untuk mempercepatkan
lagi pengangkutan barang-barang eksport dan import bagi kawasan-kawasan yang
kaya. Justeru jalan keretapi kerap dibina hampir selari dengan jalan-jalan
raya. Contoh, jalan keretapi pertama dibina di Larut dan Matang ke Port Weld. Di
Perak, Selangor, Sungai Ujong dan kemudian diikuti oleh Johor, pembinaan jalan
keretapi didorong oleh pemodal-pemodal British dan Cina yang mahu berkongsi keuntungan
dengan pihak British. Tidak seperti pembinaan jalan-jalan raya, pembinaan jalan
keretapi merupakan satu perusahaan ekonomi yang boleh memberikan keuntungan
kepada kerajaan yang menjadi pengusaha utama.
Perkembangan
jalan raya dan jalan keretapi kurun ke-20.
Pembinaan jalan raya dan jalan keretapi menjadi lebih pesat
di Semenanjung mulai kurun ke-20 dengan tertubuhnya Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu (NNMB) pada 1896. Pentadbiran yang dipusatkan di Kuala Lumpur di
bawah seorang Residen Jeneral (Frank Swettenham) membolehkan pembinaan
infrastruktur ini dapat diselaraskan dengan lebih berkesan. Kepesatan pembinaan
infrastruktur tersebut digiatkan lagi dengan perkembangan perladangan getah
yang sangat menguntungkan. Pengangkutan bahan eksport dan import bertambah
dengan pesatnya. Perladangan getah bukan sahaja bertumpu di kawasan-kawasan
lembah seperti perlombongan, tetapi berkembang ke kawasan pedalaman yang lebih
luas.
Getah bukan sahaja berkembang di NNMB, tetapi di
negeri-negeri lain yang belum diperintah secara langsung oleh British khususnya
di Semenanjung. Dengan persepakatan negeri-negeri lain seperti Johor dan Kedah
serta Pahang, jalan raya dan jalan keretapi juga dibina ke kawasan-kawasan
tersebut dengan bantuan syarikat-syarikat dan NNMB. jelas perkembangan ekonomi
eksport telah mengembangkan infrastruktur juga.
Pada 1930-an sepanjang 4,735 batu jalan berturap dan tidak
berturap telah merentasi NNMB, Johor, Kedah dan Negeri-Negeri Selat. Ini
bererti terdapat kira-kira 11.7 batu jalan raya bagi setiap 100 batu persegi,
dan memberi perkhidmatan kepada 15.8 orang bagi setiap 10,000 orang penduduk. Kepesatan
pembinaan jalan raya tersebut telah mencetuskan industeri pengangkutan, seperti
perkhidmatan bas, lori, motorsikal dan kenderaan bermotor yang lain. Di antara
1910 dan 1930 peratus kenaikan kenderaan bermotor yang berlesen di Semenanjung
meningkat dari 300 % kepada 1,500%.
Di Semenanjung jalan raya dan jalan keretapi dibina hampir
selari di antara satu dengan lain, menyebabkan terdapat persaingan di antara
keduanya dalam perkhidmatan, perbelanjaan dan keuntungan. Biasanya kos
perkhidmatan jalan raya lebih murah dari jalan keretapi. Namun kedua-duanya
masih dapat meraih keuntungan.Jalan keretapi yang pembiayaannya lebih mahal
kerap menerima kesan dari keadaan ekonomi 1930-an yang mengalami kemelesetan.
Perkhidmatan pos,
telegraf dan telefon
Perkembangan infrastruktur itu juga telah merapatkan
perhubungan di antara negara-negara pusat (pengimport bahan mentah spt. Britain
/ Amerika Syarikat) dengan negara pinggiran (Malaysia). Kemungkinan ini
dipermudahkan lagi dengan terbinanya perkhidmatan pos, tegraf dan telefon. Pembinaan
pejabat-pejabat pos bermula di Negeri-negeri Selat, khususnya di Singapura dan
P.Pinang. Perkhidmatan ini membolehkan perhubungan dilakukan di antara kawasan-kawasan
pusat pentadbiran (NNS) ke kawasan-kawasan di NNMB, dll. Apabila NNS dimasukkan
ke dalam Universal Postal Union, ia dapat berhubung secara langsung dengan
pusat dunia (Britain, AS, dll).
Pada akhir kurun ke-19 perkhidmatan pos telah diwujudkan di
kawasan-kawasan ekonomi (perlombongan) dengan menggunakan perkhidmatan dak,
iaitu, menggunakan perkhidmatan pengirim di setiap daerah, kemudia di antara
negeri-negeri. Perkhidmatan dak menggunakan jalan raya, jalan keretapi dan kapal mula-mula sebanyak
2- 3 kali seminggu.
Perkhidmatan pos dilengkapi pula dengan perkhidmatan
telegraf dan telefon yang kerap dibina bersama-sama dengan pembinaan
pejabat-pejabat pos. Perkhidmatan pos, telegraf dan telefon lebih melicinkan
dan mencekapkan keberkesanan pentadbiran.
Residen-Residen lebih mudah berhubung dengan pegawai-pegawai daerah, dll
pentadbir yang boleh memberikan tindakan yang lebih cepat.
Perkhidmatan pos-telegraf telah mencetuskan perkhidmatan
lain, seperti bank simpanan yang memberikan kadar faedah 3% setahun. Selain itu
ia juga memberikan perkhidmatan kiriman wang melalui pos. Perkhidmatan kiriman
yang menggunakan kereta lembu, kereta keldai, bas, dll, sekarang hanya
menggunakan keretapi dan kenderaan bermotor.Pada permulaan perkhidmatan, setem
NNS digunakan untuk semua kiriman pos.
Selepas NNMB dibentuk, setem NNMB (Federated Malay States
/FMS) digunakan dalam negeri dan kemudian ke luar negara juga. Perkhidmatan
yang sama berkembang di NNM Tidak Bersekutu yang kemudian dimasukkan ke dalam
Universal Postal Union setelah menerima pentadbiran Penasihatan British (1909).
Perkembangan perkhidmatan pos-telegraf biasanya selari
dengan pembinaan jalan-jalan keretapi kerana perkhidmatan kiriman dibuat
melalui keretapi. Di Kedah Perlis perkhidmatan basikal digunakan untuk pos, dan
di negeri-negeri di pantai timur, perkhidmatan kapal seperti Straits Steamship
Company dan East Asiatic Company digunakan. Dengan pembinaan jalan keretapi
Pantai Timur, keretapi dan kenderaan bermotor lain digunakan untuk menghantar
kiriman ke kawasan-kawasan lain.
Semua perkhidmatan, pos, telegraf, telefon dan bank simpanan berkembang di
seluruh Semenanjung, termasuk Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu dan Johor. Umumnya
perkembangan infrastruktur digiatkan oleh pihak penjajah untuk memesatkan
perkembangan ekonomi eksport yang menguntungkan pihak pusat. Namun tidak boleh
dinafikan penduduk tempatan dapat juga merasai perkembangan tersebut dan dapat
mengubah cara kehidupan mereka.
like this
ReplyDeletehohoho
ReplyDelete